Blog

Waarom een ondernemingsplan?

Een belangrijke reden van het ondernemingsplan is dat u uw eigen plannen van uw onderneming op een rij zet. Daardoor is het voor anderen (zoals de bank) concreet wat uw ideeën zijn over uw onderneming en hoe u het wilt aanpakken. Daarnaast is de toekomst voor ondernemers ingewikkeld. Het is dan verstandig dat u een helder plan hebt. Een gedegen ondernemingsplan geeft ook blijk dat u goed over het ondernemerschap hebt nagedacht. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat ondernemers met een ondernemingsplan, betere resultaten behalen. Een ondernemingsplan is echter geen garantie op succes, maar vergroot die kans wel!

• Betere resultaten met ondernemingsplan
• Plan houdt rekening met nieuwe ontwikkelingen
• Ondernemingsplan heel bruikbaar bij nieuwe financieringsaanvragen

Wat staat er in een ondernemingsplan?
Het is verstandig om eerst een beeld van uzelf te geven. Benoem dus wat uw persoonlijke gegevens en eigenschappen zijn. Eén van de belangrijkste onderdelen in het ondernemingsplan is de uitwerking van uw bedrijfsidee: Wat gaat u nu precies doen en wat voor soort bedrijf wilt u beginnen?
Benoem hierin hoe u verwacht de onderneming succesvol te maken, in welke behoefte u de klant wilt voorzien en beschrijf ook welke voordelen en risico’s u ziet in de onderneming. Durf daarin ook kritisch te zijn! U zult waarschijnlijk overlopen van enthousiasme en staat te popelen om uw onderneming te starten. Het gevaar is dan aanwezig dat u de risico’s onderschat en de voordelen overschat. Het is daarom verstandig om uw ondernemingsplan voor te leggen aan iemand anders. Een accountant is prima in staat om uw ondernemingsplan te beoordelen en kan u ook helpen in het maken of verbeteren van het ondernemingsplan, zodat u een doortimmerd verhaal krijgt.

Mission Statement
Maak ook een Mission Statement, waarin u uw visie, missie en doelstellingen opneemt. Zo weet u waar u heen wilt en kan u achteraf controleren of u aan de doelstellingen voldaan hebt.
Het is ook van belang dat u de keuze van uw rechtsvorm, de bedrijfsnaam en de locatie toelicht.
Dit staat namelijk in verband met het marketingplan dat u maakt in het ondernemingsplan. Maak voor het marketingplan eerst een marktanalyse, zodat u weet in welke omgeving uw onderneming zich beweegt.

Beschrijf ook hoe de structuur van de onderneming er uit komt te zien in een organisatieplan. Benoem hierin verder de mogelijke verplichtingen waaraan uw onderneming moet voldoen, zoals vergunningen en verzekeringen.

Financieel plan

Uw onderneming kost geld, maar levert ook geld op. Om meer inzicht te krijgen hoeveel dat is, stelt u een financieel plan op. Hierin neemt u een investeringsbegroting en een financieringsbegroting op. Een financieel plan heeft ook een exploitatiebegroting. Deze maakt helder of de onderneming winst of verlies zal gaan maken. Een exploitatiebegroting wordt vaak gemaakt over de eerste 3 jaar, evenals de liquiditeitsbegroting. De liquiditeitsbegroting zet alle ontvangsten en uitgaven over een bepaalde periode op een rij, zodat u kunt zien hoeveel geld u overhoudt of hoeveel geld u extra nodig hebt. Vergeet niet rekening te houden met hoeveel geld u privé nodig heeft om rond te kunnen komen.

Heeft een ondernemingsplan ook nut voor bestaande ondernemers?
Ja, dat heeft zeker zin. Hebt u er nog geen, dan kan u het altijd alsnog opstellen. Het kan ook zijn dat u uw ondernemingsplan al jaren ergens in de kast hebt liggen. Deze zal dus nodig geactualiseerd en bijgesteld moeten worden.

Door een vergelijking te maken met de plannen in het ondernemingsplan en de werkelijkheid een paar jaar later, ziet u of u uw plannen hebt weten waar te maken. Op basis van de verschillen die er zijn, kunt u uw ondernemingsplan bijwerken. Op die manier weet u waar u nu staat en hoe u weer gericht aan de toekomst gaat werken. De nieuwe of bijgestelde plannen die u in het hoofd hebt, kunt u dan weer opnemen in het ondernemingsplan. Zo hebt u meteen concreet of deze (financieel) haalbaar zijn. Maak daarin ook de vergelijking in hoeverre u uw eerdere plannen heeft weten te realiseren. Zeker bij uitbreidingsinvesteringen, bij betreden van nieuwe markten of ingrijpende externe ontwikkelingen, is het van belang uw ondernemingsplan te actualiseren. Daardoor blijft u gericht en gestuurd met uw onderneming bezig.

Nieuwe financiering

Wanneer u een nieuwe financiering nodig hebt, laat u een goede indruk achter met een geactualiseerd ondernemingsplan. Externe belanghebbenden hechten veel waarde aan het feit dat de ondernemer bewust bezig is met zijn onderneming en dat ook hard weet te maken met een doordacht ondernemingsplan. Het dwingt ook uzelf tot duidelijke formulering van uw doelstellingen, zodat u later altijd helder hebt of u uw doelstellingen hebt weten te realiseren.

Hebt u vragen over het maken of actualiseren van het ondernemingsplan of wilt u meer weten hoe u een gedegen ondernemingsplan opstelt? Neem dan gerust contact met ons op.

ccfbeheerWaarom een ondernemingsplan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *